Krant: Boosheid bij De Borgh

Afgelopen week was er veel te doen over de mogelijke verhuizing van de Turkse gemeenschap naar het Dienstencentrum. De SP voorzag wat er nu gebeurt: de gebruikers van het volgende gebouw komen in opstand en niemand weet meer waar ze aan toe zijn.

Vandaag staat een stuk in de krant onder de kop: Boosheid bij De Borgh. Ja natuurlijk zijn die gebruikers boos. Want zij komen nu terecht in een onzekere periode, door besluiteloosheid van de Gemeenteraad. De raad blijft keer op keer besluiten voor zich uitschuiven en maakt de problemen niet kleiner, sterker nog de raad maakt ze groter.

Het mooiste is dan nog dat je als fractie het verwijt krijgt van andere partijen dat we niet geluisterd zouden hebben naar de gebruikers die zouden moeten gaan verhuizen en die niet willen. Selectief luisteren kan iedereen, wij proberen naar iedereen te luisteren en dan de juiste afweging te maken.

We begrijpen dat niet iedereen staat te springen om te verhuizen, maar op de iets langere termijn zou dat wel de beste oplossing zijn. Maar dan moet je wel besluiten durven nemen en soms iets minder populaire dingen moeten doen.

Nu hebben we drie problemen:

• De Turkse gemeenschap zit nog steeds zonder oplossing.
  • De gebruikers van het Dienstencentrum hebben geen idee waar ze aan toe zijn, want de raad heeft nog steeds niet het besluit willen nemen dat de ruil niet doorgaat.
  • En de gebruikers van De Borgh hebben we nu toe kunnen voegen aan het lijstje omdat ook zij het veld niet willen ruimen.

Hoe moeilijk is het toch om vooruit te kijken, na te denken, alle belangen af te wegen en dan besluiten durven nemen?

Als ik uw stuk zo lees (16-11-2016) dan spreekt u in raadselen.
Eerst tegen een voorstel stemmen, en dan voor het voorstel stemmen. Dat noem ik spreken met twee gezichten.
Voor de SP geldt dus alleen maar de TMSG, en niet de oorspronkelijke bewoners.
HoutaBouw kan wel zeggen dat de gebruikers een verhuizing zagen zitten naar de kerk maar waar kunnen we dit terug vinden? Heel begrijpelijk dat HoutaBouw dit zo brengt. Het is voor hun een makkelijke manier van geld verdienen. Maar kijk zelf, hoe ver is HoutaBouw met de ruïne? Ik heb navraag gedaan maar er is nooit een gesprek geweest tussen HoutaBouw en gebruikers. Toch leuk hoe dingen er zo bij gehaald worden zonder onderbouwing.
Maar wat veel mensen vergeten, en ook de politiek, is dat de verenigingen in het wijkgebouw hun weg hebben weten te vinden. Regels zijn duidelijk en er is veel vrijheid van handelen. In de kerk en/of onder de mantel van TMSG is het gedaan met deze vrijheid, hier geldt dan alleen maar de zucht naar geld.

En hoe zit het met de buurtbewoners, hebben de buurtbewoners geen inspraak? De buurtbewoners zitten niet te wachten op een verandering die ons inziens niet nodig is. De buurtbewoners hebben er echter geen moeite mee als de TMSG op de Bleekvelden blijven. Hoe zit het met de parkeerplaatsen? Op de Bleekvelden is voldoende parkeer gelegenheid.

Ik denk dat de houding van de SP op deze vergadering de partij veel stemmen zal kosten. Soms is het beter om mee te gaan met de meerderheid, al heb je misschien wel de waarheid mee. Nu heeft de SP door hun dwarse houding de brug naar de bewoners van deze wijk ernstige schade toe gebracht. Niet slim van de SP.

Wij hebben de SP nooit horen vragen naar de mening van deze buurt. De politiek drijft mensen uit elkaar, niet de mensen zelf.
Ik heb dinsdagavond veel gehoord en van veel zaken ben ik echt wel geschrokken. Waar was de SP? Niet in deze buurt!

Het politieke spelletje wordt weer over de rug van de mensen gespeeld. Hoe wil een partij het vertrouwen kunnen winnen als het zo met de mensen omgaat? De SP is altijd mijn partij geweest. Maar of dit nu nog kan... Veel praatjes maar weinig inhoud.

De TMSG heeft zijn gebouw, waar praten we dan over!? Ze hebben zelfs andere gebouwen aangeboden gekregen. Maar nee, ze wilden alleen nog maar dit gebouw, het Dienstencentrum aan het Sint Jozefplein.
Hoe graag wil de TMSG eigenlijk wel een eigen gebouw? De eerst volgende moskee ligt in Eindhoven. Ze krijgen een grote locatie aangeboden (school), met veel parkeerplek erbij. Maar dat is dan weer te ver. Het is naar mijn inziens dat de gemeente hiermee haar plicht heeft gedaan. Jammer maar TMSG zet zichzelf zo wel buitenspel. Iedereen wil het onderste uit de kan. Maar wat als de kan leeg is? Vul eerst leegstaande gebouwen voor je verder kijkt en groepen tegen elkaar opzet.

Als sociale partij luister je naar de mensen, maar dat gebeurt nu dus juist niet. De SP kijkt altijd naar alle belanghebbende, maar is dat wel zo hier in deze gemeente?
Eerst het Cruijff Court en nu dit hier weer.
Luisteren gaat moeilijk als je geen oren hebt.

Wij ouderen willen in het Dienstencentrum blijven, dat is een goed recht. Er is al onrust genoeg in deze wijk, wakker hem dan ook niet verder aan.
Met vriendelijke groet Ger Schaareman (buurtbewoner)