Bouwplan De Groene Loper: hoezo gedifferentieerd bouwen?

25 november 2002

Bouwplan De Groene Loper: hoezo gedifferentieerd bouwen?

De eenzijdigheid van de Helmondse binnenstad moet met sloop van woningen worden doorbroken want het moet een 'gedifferentieerde' wijk worden, vindt het gemeentebestuur. Maar met de eenzijdigheid van De Groene Loper waar alléén maar peperdure woningen komen gaat ze wel accoord. De SP niet.

De Groene Loper strekt zich uit van het voormalige hoofdkantoor van Vendex Foodgroup aan de Julianabrug tot de golfbaan aan het Verliefd Laantje. Het eerste deel van de nieuwbouw voorziet in rond honderdtwintig woningen en rond veertig appartementen tussen het vroegere kantoor van Vendex en Kappa Van Dam. De sjieke woningen - in de plannen wordt gesproken van herenhuizen - zullen tussen de 250 duizend en 350 duizend euro gaan kosten.

Het huidige bedrijfsterrein van Kappa Van Dam verandert tegen begin 2005 in een bosrijke woonwijk. Op dat plandeel worden dertig vrije kavels uitgegeven en komen appartementengebouwen die honderdzestig woningen omvatten. De prijzen daarvan schommelen tussen de 270.000 euro en 500.000 euro voor een aantal penthouses.

Achtergrond: Betaalbare woningbouw in de knel door verhuisplan Van Dam

2002-11-25