Personeel V&D boos op gemeente

13 september 2003

Personeel V&D boos op gemeente

'Sluiting nog niet beklonken' Door PATRICK WIERCX

Zaterdag 13 september, HELMOND - Het personeel van V&D is boos op de gemeente Helmond, omdat die zich neerlegt bij de aangekondigde sluiting van het filiaal aan de Veestraat. De ruim honderd werknemers zien nog een mogelijkheid om de Helmondse vestiging open te houden.

'Wethouder Houthooft heeft direct gezegd dat er kansen ontstaan als het pand straks vrijkomt. Dat heeft voor ons iets van lijkenpikkerij. Wij hebben die opmerking ervaren als een klap in ons gezicht', aldus een verbolgen Theo Jansen namens het personeel.

Uit de eerder deze week gepresenteerde saneringsplannen blijkt dat Vendex KBB vijf V&D-vestigingen definitief sluit en een aantal hoogstwaarschijnlijk. Filiaal Helmond zit bij de tweede categorie. Volgens Jansen is het dus niet voor honderd procent zeker dat 'Helmond' sluit. Daarom is de reactie van de gemeente Helmond en met name van wethouder Houthooft (Economische Zaken en Werkgelegenheid) bij het personeel zo slecht gevallen. Jansen wijst erop dat V&D volgende maand een filiaal opent in Meppel. 'Er wonen daar pakweg 40.000 mensen. Helmond staat op de nominatie uit te groeien tot een stad van 100.000 inwoners. En hier zou dan geen V&D kunnen blijven? Dat klinkt erg ongeloofwaardig.'

Jansen bestrijdt dat het zo slecht gaat met het V&D-warenhuis in Helmond. 'Ons bedrijfsresultaat is het afgelopen half jaar gegroeid. Er zullen zeker aanpassingen doorgevoerd moeten worden. Een doorgang naar de Elzas Passage zou al een goede zaak zijn. Dat is een kwestie van een muurtje wegslaan.'

Het personeel gaat ervan uit dat de sluiting nog lang niet beklonken is. Deze maand komt de landelijke OR-vertegenwoordiging van Vendex naar Helmond. 'Het is voor ons zaak om de voorgenomen sluiting van tafel te krijgen. Wij moeten onze kracht niet onderschatten.'

Woensdag overlegt het Helmondse V&D-personeel met de collega's van de vestiging uit Valkenswaard en de vakbonden FNV Bondgenoten en het CNV. Verder gaan de Helmonders zo snel mogelijk op gesprek bij wethouder Houthooft en de Helmondse politiek.

'V&D is altijd een zeer respectvolle zaak geweest in Helmond', zegt Jansen. 'Het centrumplan dat Helmond wil realiseren, ziet er heel mooi uit. Maar de praktijk is dat het centrum straks misschien zonder V&D zit. Je kunt dan toch moeilijk zeggen dat de Helmondse binnenstad aan het uitgroeien is naar iets moois? Wij vinden ons filiaal onmisbaar in de binnenstad.'

2003-09-13